14 sposobów na pozyskanie klienta w 2024 roku

image title

Pozyskiwanie nowych klientów gwarantuje wyższe przychody i możliwość rozwoju firmy. W pewnym momencie bieżąca sieć kontaktów okazuje się niewystarczająca. Każdego roku przedsiębiorcy rozważają nowe metody reklamy swoich marek. Aktualnie istnieje tak wiele sposobów na promowanie produktów i usług, że trudno zdecydować się na jeden – i całkiem słusznie. Najskuteczniej pozyskiwać klientów na wielu obszarach, które wymieniamy poniżej.

1. Badaj rynek i konkurencję

W pozyskiwaniu nowych klientów niezmiennie liczy się kreatywność i elastyczność przedsiębiorców. Nie oznacza to jednak szybkich, spontanicznych działań. Wręcz przeciwnie – najlepsze zagospodarowanie budżetu przewidzianego na reklamę gwarantują skrupulatnie zaplanowane strategie marketingowe. Z całą pewnością warto bazować na badaniach i statystykach, których prowadzenie umożliwiają liczne narzędzia online, m.in.:

  • Google Analytics,
  • Hotjar,
  • Mixpanel,
  • Senuto,
  • Ahrefs,
  • Google Search Console,
  • HubSpot,
  • Marketo,
  • GetResponse,
  • SALESmanago.

Na podstawie uzyskanych danych możesz dopasować nie tylko sposoby na pozyskiwanie leadów, ale również dostosować samą formę przekazu, co nierzadko ma kluczowe znaczenie. Przykładowo na odmienne reklamy reagują młodzi mieszkańcy dużych miast, a inne przyciągają uwagę osób w wieku 60+ z małych miejscowości.

2. Pozycjonuj swoją stronę w Google

W 2024 roku jedną z najskuteczniejszych metod pozyskania klienta na usługi z pewnością pozostaje pozycjonowanie stron pod kątem wymogów wyszukiwarek internetowych. Podwyższenie pozycji w wynikach wyszukiwania daje możliwość uzyskania bezpłatnego ruchu na stronie. SEO to absolutna podstawa, o którą powinien zadbać każdy przedsiębiorca. Jednocześnie optymalizacja strony dla wyszukiwarek wiąże się z wieloma praktycznymi udoskonaleniami witryny, które pozytywnie wpłyną na Twój wizerunek. To m.in.:

  • certyfikacja SSL,
  • prawidłowa struktura strony,
  • nowoczesna szata graficzna,
  • wartościowe treści (np. eksperckie artykuły na blogu),
  • krótki czas ładowania się strony.

3. Ułatw kontakt

W wielu przypadkach klienci znajdą się sami, o ile ułatwisz im dotarcie do Twoich usług. Online taki efekt zapewnia w szczególności Profil Firmy w Google. Uwiarygodnia on Twoją działalność, m.in. dzięki możliwości wystawiania opinii. Ponadto udostępnia liczne dane kontaktowe, takie jak:

  • adres siedziby firmy połączony z Mapami Google,
  • klikalny numer telefonu,
  • adres Twojej strony internetowej,
  • dni i godziny pracy.

Profil Firmy w Google stanowi jeden ze sposobów na to, jak pozytywnie zaskoczyć klienta. Możesz dodawać do niego zdjęcia i odpowiedzi na najczęstsze pytania.

4. Bądź w mediach społecznościowych

Twoja firma powinna mieć konta na aktualnie najpopularniejszych platformach, z których mogą korzystać Twoi potencjalni klienci. Absolutny top to:

  • Facebook,
  • Instagram,
  • TikTok,
  • LinkedIn
  • oraz YouTube.

Miej na uwadze, że użytkownicy każdej platformy mają inny styl komunikacji. Uzupełniony profil to nie wszystko, liczą się także Twoje regularne publikacje. Zachęcaj odbiorców do interakcji w postaci polubień i komentarzy, na które zdecydowanie warto odpowiadać. Mile widziane jest także reagowanie przez Twoją firmę w pokrewnych wątkach poruszanych przez innych użytkowników. W ten sposób możesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i zachęcić klientów do zakupu Twoich produktów lub usług.

5. Proś o opinie i rekomendacje

Skuteczny sposób na pozyskiwanie klientów B2B i B2C to polecenia ze strony osób, które wcześniej skorzystały z Twojej oferty. Z tego względu warto każdorazowo prosić o wystawienie opinii i ocen, np. w Proflu Firmy w Google, na Facebooku albo na Twojej stronie internetowej. O opinie możesz prosić osobiście, a także mailowo, m.in. jakiś czas po zakupie Twoich produktów.

6. Korzystaj z płatnych reklam w sieci

Media społecznościowe oferują liczne metody tworzenia reklam PPC (pay per click) lub CPC (cost per click). Dzięki nim tworzone przez Ciebie treści mogą trafiać do najszerszego grona odbiorców, a płacisz tylko za tych, których zainteresujesz. Co więcej, masz do dyspozycji zaawansowane narzędzia analizy demograficznej pozwalające wybierać osoby, do których chcesz dotrzeć. Ustalisz np.:

  • płeć,
  • wiek,
  • obszar zamieszkania,
  • zainteresowania,
  • nawyki konsumenckie.

Możesz korzystać z opcji remarketingu, czyli ponawiania reklam u osób, które wcześniej wykazały zainteresowanie, wchodząc na Twoją stronę.

7. Rób dobry content marketing

Bieżącą aktywność Twojej firmy w sieci ułatwiają treści, które możesz udostępniać. Jeden ze skuteczniejszych sposobów na aktywne pozyskiwanie klientów stanowi tworzenie i udostępnianie materiałów bogatych w wiedzę merytoryczną z Twojej branży. Mogą być to np.:

  • artykuły blogowe,
  • poradniki,
  • infografiki,
  • podcasty,
  • wywiady,
  • nagrania wideo.

Dzięki zróżnicowanej formie swojego contentu możesz dotrzeć do odbiorców o odmiennych preferencjach. Porównuj wyświetlenia, zaangażowanie i konwersję. Wybieraj aktualnie popularne tematy. Przyjmij rolę doradcy, a nie sprzedawcy. Udzielając odpowiedzi na nurtujące pytania i rozwiązując potencjalne problemy swoich odbiorców, budujesz wizerunek swojej marki jako autorytetu.

8. Szukaj partnerów biznesowych

Sieć partnerów biznesowych potrafi zagwarantować stabilną pozycję na rynku. Jeśli współpracujesz z najlepszymi, czerpiesz korzyści także z ich renomy. W ten sposób otwierasz dla swojej firmy nowe metody pozyskiwania klientów, takie jak:

  • cross-selling – dodawanie swoich produktów lub usług do oferty innych marek, z którymi współpracujesz,
  • backlinki – np. ze wpisów gościnnych na blogach innych firm,
  • linki afiliacyjne – Twoi partnerzy biznesowi mogą udostępniać specjalnie przygotowane odnośniki do Twoich produktów lub usług,
  • współprace barterowe – np. współtworzenie konkursu, w którym jedna firma odpowiada za reklamę, a druga za nagrody dla uczestników.

9. Współpracuj z influencerami

To kosztowna, ale skuteczna metoda zachęcania klientów do zakupu. Kiedy współpracujesz z popularnymi osobami z sieci, zyskujesz dostęp do bazy ich lojalnych obserwatorów. Najlepsze efekty przynosi współpraca z influencerami powiązanymi z branżą Twojej firmy. Wówczas pełnią oni rolę autorytetów, którzy mogą przekonywać do zakupu Twoich produktów albo usług. Istnieją liczne metody korzystania z influencer marketingu, np. poprzez:

  • storytelling,
  • tworzenie konkursów,
  • proszenie o recenzje.

Pamiętaj, by wybierać osoby o pozytywnym wizerunku, który koresponduje z wartościami, jakimi kieruje się Twoja marka.

10. Zainwestuj w e-mail marketing

Cold mailingi i newslettery to klasyczne, jednak wciąż skuteczne metody pozyskiwania klientów w sieci. Odpowiednio napisane maile z przyciągającymi uwagę tytułami i atrakcyjnymi grafikami zachęcają do skorzystania z oferty marki. Jeśli kontaktujesz się z klientami po raz pierwszy, pamiętaj o przepisach RODO. Warto przeprowadzać badania A/B i porównywać konwersję wiadomości mailowych o różnej formie i treści. Istnieją liczne narzędzia, które pomogą Ci w tym zadaniu, np.

  • GetResponse,
  • Mailchimp,
  • MailerLite,
  • Czy FreshMail.

11. Pomyśl o marketingu szeptanym 2.0, czyli grupach na Facebooku

Aktualnie to nie fora internetowe, a grupy na Facebooku gromadzą użytkowników o pokrewnych zainteresowaniach. Ich użytkownicy wnikliwie zapoznają się z treściami publikowanych postów. Możesz wykorzystać to, by szybko pozyskać nowych klientów. Często sami ogłaszają chęć skorzystania z określonych usług lub poszukują konkretnych produktów. Pamiętaj jednak o tym, by działać zgodnie z regulaminem grupy. Spamowanie może nie tylko doprowadzić do usunięcia Cię z grona członków, ale również negatywnie rzutuje na wizerunek Twojej marki.

12. Zajmij się tworzeniem webinarów

W tworzeniu Twojego wizerunku eksperta z całą pewnością pomagają seminaria online, z których mogą skorzystać Twoi klienci. Szczególną uwagę przyciągają bezpłatne kursy online, które stanowią sprzedażowy hit ostatnich lat. Poświęcasz odbiorcom swój czas i zaangażowanie, a w zamian zyskujesz ich większe zaufanie i przestrzeń, by zachęcić do skorzystania z Twoich usług. Możesz np. przygotować prezentację na nurtujący temat, a po jej zakończeniu odpowiadać na żywo na pytania z czatu. Popularne platformy do webinarów to m.in.:

  • Livestorm,
  • GetResponse,
  • EasyWebinar,
  • ClickMeeting,
  • naffy.

13. Bierz udział w eventach

Obecność w różnego rodzaju wydarzeniach branżowych to zawsze szansa na zauważenie Twojej marki przez nowych klientów. Pozostawaj na bieżąco z harmonogramem organizowanych konferencji, targów i innych eventów. Możesz aktywnie wziąć w nich udział, np. jako prelegent albo wystawca. W pozyskaniu klientów pomóc może także patronowanie lokalnym wydarzeniom, takim jak akcje charytatywne, biegi, pikniki i inne. Twoja marka wymieniona wśród sponsorów przyczynia się do budowy pozytywnego wizerunku.

14. Analizuj działania konkurencji

Warto bacznie obserwować inne pokrewne firmy, także zagraniczne. Ich działania nierzadko stanowią źródło inspiracji do tego, w jaki sposób pozyskać klienta. Stale powstają nowe metody sprzedażowe, a także rozwija się te aktualne. Interesując się tą tematyką, możesz pozostać na bieżąco z aktualnymi trendami. Z tego względu warto m.in. czytać artykuły branżowe na polskich i anglojęzycznych platformach, m.in. Marketing News, Harvard Business Review czy Marketing przy Kawie.

Sposoby na pozyskanie klienta – podsumowanie

Jeżeli zależy Ci na pozyskiwaniu nowych klientów, warto równolegle korzystać z różnych sposobów. Mogą w znacznym stopniu różnić się nakładem środków i nie zawsze to cena decyduje o skuteczności. Najskuteczniejsze działania marketingowe gwarantuje korzystanie z odpowiednich narzędzi. Dzięki nim oszczędzisz czas i zgromadzisz statystyki do analizy. Ograniczysz przy tym ryzyko przepalania budżetu na nieefektywne działania o niskiej konwersji.