8 korzyści, dla których warto prowadzić blog firmowy

Blogowanie od lat stanowi dynamicznie rozwijającą się formę komunikacji w sieci – ewoluuje od prostych dzienników do złożonych platform interakcji i wymiany informacji. Blogi stały się nie tylko narzędziem osobistej ekspresji, ale również potężnym środkiem dla firm, naukowców i twórców treści do budowania relacji z odbiorcami.

Blogi firmowe można podzielić na blogi korporacyjne, informacyjne, opiniotwórcze, zasobowe i edukacyjne. Częstokroć spotyka się ich hybrydy, czyli blogi firmowe stanowiące połączenie edukacji z zasobami czy informacji i opinii.

Blogi informacyjne są pisane w sposób lekki i bezpośredni. Ich zadaniem jest dostarczanie informacji związanych z działaniem firmy. Wiele firm tworzy blogi zasobowe, czyli takie, które zawierają wiele interesujących materiałów, lub edukacyjne, w których dana firma buduje wizerunek specjalisty w swojej branży. Zamieszczają one również na blogach opinie i poglądy w danym zagadnieniu lub problematyce, np. wyboru danego produktu lub usługi.

Komunikacja

Pierwszym z powodów, dla których warto blogować, jest możliwość komunikacji ze spersonalizowanym klientem, ze swoją grupą docelową i co za tym idzie – możliwość zaprezentowania swoich usług, produktów lub pomysłów na działanie w celu sprawdzenia ich jeszcze w fazie koncepcji. Aktualizowany na bieżąco blog stanowi bazę wiedzy dla pracowników, klientów, ale też wyszukiwarki Google. Może być wiarygodnym i kompleksowym źródłem wiedzy o produktach i usługach. Ważna jest także możliwość pogłębienia relacji z klientami, np. poprzez bezpośrednią wymianę informacji w komentarzach pod danym artykułem, co może zaowocować zakupem produktu lub usługi.

Widoczność i zasięg

Blogowanie zwiększa szansę na znalezienie firmy w internecie oraz zbudowanie sieci kontaktów poprzez skierowanie ruchu z wyszukiwarek na stronę internetową. Posty w mediach społecznościowych nie mają takiej siły. Na marginesie warto dodać, iż publikując dany artykuł w sieci, zapewniamy, że będzie on się wyświetlał przez kolejne lata i generował leady.

Pozycja eksperta

Regularna publikacja angażujących i wartościowych materiałów, takich jak case study, badania, infografiki, to szansa na budowę i zdobycie pozycji eksperta w swojej branży. Pozwala to także wyprzedzić bezpośrednią konkurencję, która takiego bloga z różnych przyczyn nie prowadzi. Informacje na blogu stanowią kompendium wiedzy na temat danej usługi czy produktu. Powinny rozwiewać wszelkie wątpliwości internauty oraz wzmocnić w nim decyzję o zakupie.

Wizerunek

Internetowy dziennik jest też świetnym miejscem do zarządzania wizerunkiem firmy, np. poprzez możliwość publikowania pozytywnych opinii zadowolonych klientów i pracowników. Nie bez znaczenia jest też to, że blog może się stać miejscem budowy swojej marki osobistej. To miejsce, które łączy markę z klientem, uwiarygadnia ją, pozwala zaprezentować wyznawane wartości.

Zaufanie

Dziś często wykorzystywanym narzędziem do budowania zaufania – oprócz zwykłego bloga – są vlogi oraz publikacja materiałów wideo pokazujących daną osobę (specjalistę), która podpowiada krok po kroku, jak wykonać daną czynność – na przykład jak pomalować płytki kuchenne z użyciem farby marki X czy jak zaaranżować salon, aby wizualnie wydawał się większy.

Relacje i budowa solidnej społeczności

Ważna jest też możliwość budowania społeczności, bez obaw, że może ona zostać zamknięta. Amerykański strateg marketingowy D. Meerman Scott w książce pt. „Nowe zasady marketingu i PR” przytacza historię swoich publikacji na platformie Google Plus, rozpoczynającej działanie w 2011 roku. Meerman regularnie korzystał z platformy i budował tam swoją społeczność, ale niestety w chwili kiedy została zamknięta, w kwietniu 2019 r., cały nakład pracy przepadł. Własny blog nie zniknie, dopóki sami o tym nie zdecydujemy (albo do momentu, kiedy omyłkowo zapomnimy o opłaceniu domeny lub hostingu. 😉

Łatwość w obsłudze

Nie bez znaczenia jest też łatwość w tworzeniu internetowego dziennika. Blogować można bez większego przygotowania. Nie trzeba się znać na HTML’u, by stworzyć dobrze wyglądającą i działającą stronę, ponieważ można to zrobić za pomocą darmowej, otwartej platformy do zarządzania treścią (Content Management System, CMS), np. WordPress, Joomla, Drupal, PrestaShop czy Wix, które w znaczący sposób ułatwią stworzenie strony z blogiem oraz jej późniejszą obsługę.

SEO

Regularne prowadzenie bloga firmowego ma duży wpływ na poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google. Artykuły czy materiały wideo poruszające popularne tematy branżowe pomagają budować tzw. długi ogon, dzięki czemu można trafić w specyficzne zapytania wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarce.

Każdy kolejny wpis na blogu zwiększa szanse serwisu na wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeśli publikowane treści są ciekawe i użyteczne, internauci będą je udostępniać dalej do innych użytkowników. Tak tworzy się naturalny link building serwisu.

Statystyki dotyczące blogowania
Statystki pozyskane ze strony Demand Metric

Podsumowanie

Mimo upływu czasu blogowanie od lat 90. wciąż pozostaje dobrą i solidną formą komunikacji z klientem. Dziś jeśli ktoś nie prowadzi bloga, to zwyczajnie traci klientów. Nie trzeba samodzielnie pisać artykułów blogowych. Można to zlecić, a samemu kontrolować i dbać o merytoryczny poziom.