Boty na Facebook – wykorzystaj potencjał messengera w swoim biznesie.

Czym jest bot?
Bot to automat, który ma w sposób imitujący inteligencję prowadzić konwersację z fanami. Kluczowe jest tu słowo konwersacja, która nie dotyczy tylko wiadomości wysyłanych przez messenger, ale również automatyczne odpowiedzi na komentarze, które pojawiają się na fanpage.

Spis treści

Jakie funkcje ma bot?

  • automatyczne odpowiadanie na wiadomości,
  • odpowiadanie na komentarze za pomocą wysłanej wiadomości do komentującego,
  • zapisanie identyfikatora użytkownika i wysłanie do niego wiadomości w późniejszym terminie,
  • możliwość „subskrypcji” bota i wysyłanie cyklicznych wiadomości np. z promocjami,
  • połączenie bota ze stroną www, dzięki czemu możesz komunikować się z klientami poprzez messengera,
  • wykorzystanie platformy messengera w sklepach online do wysyłania statusów zamówień w sklepie (zamiast klasycznego mailingu, który często trafia do SPAM),
  • pozyskiwanie danych teleadresowych użytkowników takie jak telefon, adres,
  • pozyskiwanie adresów email i automatyczne dodawanie ich do bazy programu mailowego i wysłanie wiadomości np. witającej nowego subskrybenta.

Automatyczne odpowiadanie na wiadomości – zbudowanie struktury bota

Pierwszym i zasadniczym elementem tworzenia bota, jest zadanie sobie pytania w jakim celu ma służyć. Najczęściej firmy wykorzystują go do automatycznych odpowiedzi. Odpowiedzi te możemy rozwijać przez zadawanie pytań użytkownikowi i wyświetlanie możliwych odpowiedzi. W zależności od tego jaką odpowiedź użytkownik wybierze, rozwinie mu się kolejna partia pytań lub odpowiedź na pytanie które zadał.
Ważną funkcją automatycznych odpowiedzi jest „wyłapywanie słów kluczowych”. Przykładowo jeśli użytkownik napisze wiadomość „dzień dobry, jak się mogę z państwem skontaktować?” automatycznie otrzyma odpowiedź z informacjami kontaktowymi. Inny przykład: klient zgłasza reklamację poprzez messenger, wtedy bot wyłapuje słowo „reklamacja” i wysyła informacje dotyczące procesu składania reklamacji lub odsyła na wybraną stronę.
Boty mogą również dla użytkownika coś sprawdzić, wyszukać i krok po kroku poprowadzić go do uzyskania odpowiedzi.

Boty na Facebook - wykorzystaj potencjał messengera w swoim biznesie. 1

Automatyczne odpowiadanie na komentarze

Podobnie jak w automatycznych odpowiedziach na messengerze, bot może również udzielać odpowiedzi komentującemu post na fanpage.
Można tutaj ustalić jedną wersję odpowiedzi dla wszystkich komentujących lub ustawić różne odpowiedzi w zależności od użytego „słowa klucza” w komentarzu. Przykładem odpowiedzi na wybrany rodzaj komentarza może tutaj być: „dzięki za super artykuł” i automatyczna odpowiedź, która znalazła słowo „dzięki” i odpisuje zgodnie z ustawieniami bota. Komentarz „nie podoba mi się to o czym napisaliście” (bot wyłapuje słowo „nie podoba”) i przykładowa odpowiedź „przykro nam, że nie spodobał ci się artykuł, mamy nadzieję, że kolejne okażą się dla ciebie ciekawsze”.
Bota, który automatycznie odpowiada na wiadomości możemy również ustawić tak, aby odpowiadał tylko na komentarze pod wybranym postem.

Wysyłanie wiadomości do użytkownika w późniejszym terminie.

Aplikacje do tworzenia botów posiadają również funkcję wysyłania wiadomości po określonym terminie od pierwszego/kolejnego kontaktu. Przykładowo, jeśli użytkownik skontaktował się z nami poprzez messenger, bot zapisuje ID użytkownika i może mu ponownie wysłać wiadomość. Istnieją jednak ograniczenia, na które musimy uważać. Ograniczenia te powoduje sam Facebook (celem ograniczenia wiadomości SPAM) jak i również prawo RP, które wymaga zgody na przesyłanie wiadomości marketingowych konsumentom.
Aby uniknąć zablokowania bota przez FB lub narażenia się na konsekwencje prawne, zastosuj kolejną polecaną przez nas funkcję bota, którą znajdziesz poniżej.

Subskrypcja bota i wysyłanie wiadomości, newsów, promocji.

Ciekawą funkcją bota jest możliwość „subskrypcji bota poprzez zapisanie się do listy „chcących otrzymywać wiadomości”. Taką funkcję możemy umieść na początku lub na końcu konwersacji z użytkownikiem. Przykładowo możemy zadać pytanie „czy chcesz otrzymywać od nas informacje o promocjach?” i możliwe odpowiedzi „tak, jasne” lub „nie, dziękuję”. Istotną kwestią tego sposobu komunikacji jest ustawienie jasnej informacji jak zrezygnować z otrzymywania wiadomości. Zazwyczaj jest tak, że po wysłaniu wiadomości wyświetla się opcja „zrezygnuj z subskrypcji”. W przypadku kliknięcia przez użytkownika opcji „zrezygnuj z subskrypcji”, możemy rozwinąć opcje o dodanie na przykład wyboru „otrzymuj wiadomości rzadziej” (na przykład zamiast codziennie na raz w tygodniu) lub „zawieś otrzymywanie wiadomości na „pewien okres” (przykładowo na tydzień/miesiąc itp.).
Więcej informacji o subskrypcjach znajdziesz tuta: https://mateuszczech.pl/subskrypcja-w-bocie-na-messengerze-chatfuel-poradnik/

Połączenie bota ze stroną www lub sklepem

Wiele stron ma podpięty na swoich stronach chat do kontaktu z klientem. I bardzo dobrze, jednak istnieje o wiele lepsza forma komunikacji z klientem, który odwiedzi naszą stronę – Messenger podpięty pod www. W przypadku platform tworzenia stron jak WordPress wystarczy zainstalować odpowiednie wtyczki. Dlaczego jest to lepsza opcja? Z bardzo prostego powodu! Kiedy użytkownik opuści naszą stronę na której rozmawiał na chacie z pracownikiem firmy, nie ma możliwości ponownego kontaktu, jeśli ten nie odwiedzi ponownie naszej strony a przy tym musi jeszcze rozpocząć chat. Kiedy w odpowiedni sposób poprowadzimy użytkownika przez bota, możemy uzyskać od niego zgodę na ponowne wysyłanie wiadomości przez messenger. Zazwyczaj użytkownicy nie chcą „za darmo” wyrażać zgody na takie zabiegi, dlatego można użyć jakiegoś „wabika”. Wabikiem może być na przykład taka propozycja: „zapisując się do listy, otrzymasz specjalne rabaty na kolejne zakupy” lub „klikając „tak” otrzymasz darmowy gadżet, dostęp do płatnej platformy” i tym podobne.

Wykorzystanie platformy messengera w sklepach online

Prowadząc sklep internetowy wiesz jak ważny jest kontakt z klientem. Po złożeniu zamówienia w zasadzie każdy klient chce zostać informowany o jego statusie. Do tego celu zazwyczaj wykorzystuje się maile. Mało kto wie, że można i tutaj użyć messengera. Można to skonfigurować automatycznie w dodając funkcję „zarejestruj/zaloguj się przez Facebook”.
Użytkownik logując się w ten sposób wyraża zgodę automatycznie na otrzymywanie wiadomości ze sklepu. Do tego bot, który wysyła klientowi informacje o statusie zamówień, zapisuje ID użytkownika więc może w przyszłości wysyłać do niego wiadomości. Elementem, na który należy tutaj zwrócić uwagę, jest jasne określenie zasad wysłania wiadomości i otrzymaniem zgody klienta. Inną ciekawą opcją wykorzystania bota jest wysyłanie wiadomości po określonym czasie do osób, które na przykład porzuciły koszyk.

Firmom, którym szczególnie zależy na pozyskaniu numeru telefonu czy adresu zamieszkania, polecamy skonfigurowanie bota w sposób, który automatycznie poprosi użytkownika o numer telefonu, później adres i tak dalej.
Funkcja ta jest szczególnie polecana takim firmom, których celem nadrzędnym jest umówienie spotkania. Warto tutaj wykorzystać również funkcję wysyłania wiadomości po określonym czasie. Przykładowo, rozmowa na messenger miała miejsce w poniedziałek, a spotkanie zostało umówione na czwartek o 12:00, bot może wysłać wiadomość przypominającą o terminie i godzinie w dzień spotkania o godzinie 8:00.

Pozyskiwanie adresów mail i automatyczne dodawanie ich do bazy programu mailowego

Jesteś fanem tradycyjnego kontaktu z klientem poprzez wysyłkę maili? Zależy Ci na zbudowaniu bazy subskrybentów? Nic prostszego! Wykorzystaj do tego bota, który będzie prosił komentujących o adresy mailowe, dodawał je do bazy i automatycznie wysyłał na przykład maila witającego nowego subskrybenta. Wszystko dzieje się w ciągu kilku sekund a cały proces jest zautomatyzowany przez co sami nie musimy wiele robić.
Warto zauważyć, pisaliśmy o tym wyżej, że tradycyjny mailing traci na korzyść samego messengera. Jeśli przeanalizujemy statystyki otwierania wiadomości, to bez wątpienia messenger przebija mailing kilkukrotnie.

Zalety używania bota w biznesie:

  • Z ponad 16 milionów użytkowników Facebook w Polsce 11 milionów korzysta z aplikacji messenger
  • procent otwierania maili oscyluje w granicach 10-20%, natomiast w przypadku wiadomości na messenger odsetek ten wzrasta do około 80%
  • szybka i tania komunikacja z klientem,
  • do 70% spraw zgłaszanych przez klientów za pomocą messengera wystarczy bot,
  • szybka reakcja na zadane pytanie przez klienta zwiększa szanse na to, że skorzysta on właśnie z naszych usług, klient, który czeka długo na odpowiedź najprawdopodobniej uda się również do konkurencji,
  • klienci chętnie wchodzą w interakcję z botami, bowiem może w każdej chwili zadać pytanie,
  • bot ma możliwość zapamiętania profilu konkretnego użytkownika (np. rozmiaru noszonych przez niego ubrań, upodobań, często kupowanych produktów), dzięki czemu znacząco przyspiesza proces sprzedaży.

Wady wykorzystania bota w biznesie:

  • z botami nie należy przesadzać, jeśli użytkownikowi nie uda się porozmawiać z pracownikiem firmy, najpewniej zrezygnuje z dalszych prób,
  • niebezpieczeństwo spamowania – nie można przesadzać z ilością wysyłanych wiadomości, bo użytkownicy nie odbiorą tego pozytywnie i mogą zgłaszać SPAM, przez co Facebook może nam zablokować wysyłanie wiadomości,
  • bot nie jest dla wszystkich i to, że sprawdza się w wielu branżach nie znaczy, że w każdej. Przed założeniem bota, należy przeanalizować czy jest on nam rzeczywiście potrzebny (przy małych firmach, które rzadko otrzymują wiadomości przez messenger, bot może okazać się niepotrzebny).
  • dużą szkodę na wizerunku może wyrządzić bot jest źle skonfigurowany.

Jak założyć Bota?

Stworzenie bota jest praktycznie darmowe (rozbudowane wersje wymagają symbolicznych abonamentowych opłat). Możemy do tego wykorzystać jedną z dwóch najpopularniejszych platform: Chatfuel.com lub ManyChat.com. Osobiście korzystamy z Chatfluel.com i proces zakładania konta jak i samego bota jest bardzo intuicyjny.

  1. Wejdź na chatfluel.com, kliknij opcję „GET STARTED FOR FREE” i zarejestruj się za pomocą Facebook.
  2. Wejdź do zakładki „BUILD” lub „GROW”. W zakładce BUILD ustawisz na przykład wiadomość powitalną dla użytkownika, który napisze na fanpage. Z kolei zakładka „GROW” posłuży nam jako automatyczne odpowiedzi na komentarze.
  3. Ustaw tekst wiadomości i reguły ich wysyłania. zaznacz do jakich użytkowników ma być wysłana dana treść.
  4. Zatwierdź i sprawdź czy wszystko poprawnie działa.

Kilka dobrych rad na koniec:

  • reaguj na błędy chatbota i sugestie użytkowników,
  • nie polecamy używać emotikon, gdyż nie każdemu mogą się one poprawnie wyświetlać,
  • długość wiadomości jest ograniczona.