Czat AI w służbie SEO

W erze dynamicznych zmian w świecie marketingu internetowego pozycjonowanie stron internetowych stało się nieodłącznym elementem strategii biznesowych. Wśród nowoczesnych narzędzi, które rewolucjonizują sposób, w jaki witryny są rozpoznawane przez wyszukiwarki, szczególne miejsce zajmuje sztuczna inteligencja AI. Ten artykuł wskazuje, jak wykorzystać sztuczną inteligencję do poprawy pozycji w wyszukiwarce?

W kontekście rozwoju sztucznej inteligencji szczególną pozycję uzyskał projekt Chat GPT w swoich kolejnych, coraz lepszych wersjach. Ten rozbudowany model językowy może rozumieć kontekst komunikowanych treści, wyciągać wnioski, odpowiadać na pytania i tworzyć spójne odpowiedzi.

To model uczenia się skupiający się na języku. Analizuje ogromne ilości danych, aby na ich podstawie uczyć się i generować oparte na nich odpowiedzi.

Komunikacja z czatem AI - zrzut ekranu 3

Produkt firmy Open Ai to niejedyne tego rodzaju narzędzie. Od dawna Google rozwija swojego Barda. W kwietniu 2023 roku francuscy badacze zaprezentowali oprogramowanie bazujące na otwartym oprogramowaniu Mistral AI. Także polscy naukowcy i inżynierowie pracują w tym obszarze – jednym z takich projektów jest PLLuM. W branży SEO od 2022 roku był używany Rytr. Obecnie na świecie jest rozwijanych kilkaset projektów podobnego typu. W dalszej części tekstu będę używać określenia AI lub czat AI w odniesieniu do tego rodzaju technologii.

Co można zrobić dzięki AI w marketingu i SEO?

W kolejnych częściach tego artykułu zostanie opisane, jak czat może wspierać tworzenie treści, badanie słów kluczowych, analizę konkurencji i konkretyzowanie strategii marketingowej. Warto jednak pamiętać, że powinna być traktowana jako wsparcie, a nie zastępstwo dla marketingowca. Nie warto rezygnować z krytycznej oceny i w ogóle zaangażowania intelektualnego w procesy aktywności marketingowej.

1. Wsparcie w tworzeniu treści

W marketingu i SEO sztuczną inteligencję można wykorzystać do wsparcia w tworzeniu planów marketingowych, planów tekstów, zarysów artykułów, do przygotowywania opisów firm, kategorii i podkategorii produktów, do tworzenia opisów meta, tworzenia tytułów SEO, wzbogacania obecnej w serwisie treści o słowa kluczowe. Może być ona też inspiracją do tworzenia treści reklam i sloganów reklamowych, a nawet do tworzenia kodu HTML. Czat może stać się wirtualnym asystentem wyszukiwania, dostarczając konkretnych odpowiedzi na wprowadzane zapytania.

Wygenerowaną przez czat treść zawsze należy przeczytać, przeanalizować i wykorzystać do dalszej edycji. Nie należy jej nigdy traktować jako gotowiec, który może stanowić samodzielną publikację. W dłużej perspektywie czasowej może to przynieść więcej szkody niż pożytku. W 2022 roku pracownik Google John Mueller stwierdził, że ​​wyszukiwarka traktuje treści wytworzone przy użyciu sztucznej inteligencji jako spam, co stanowi naruszenie wytycznych firmy. Algorytmy Google są w stanie w jakimś stopniu identyfikować i mogą karać treści generowane przez sztuczną inteligencję, nawet te, które korzystają z algorytmów zapobiegających wykrywaniu. Tak czy inaczej, content wygenerowany przez AI może stanowić solidne podstawy pod burzę mózgów i stanowić świetne podwaliny pod wartościowe treści.

2. Badanie i analiza słów kluczowych

Innym praktycznym zastosowaniem sztucznej inteligencji jest pomoc w stworzeniu obszernej listy słów kluczowych dla Twojego klienta. Wystarczy, że wpiszesz kilka przykładowych słów klienta, a AI przedstawi Ci resztę. Zaproponowane frazy należy dostosować do specyfiki lokalnego rynku i preferencji klientów, które mogą stanowić warty uwagi punkt zaczepienia w ustalaniu słów kluczowych.

3. Analiza konkurencji

Czat można wykorzystać zarówno do analiz jakościowych, jak i ilościowych. Może przetwarzać dane tekstowe (opinie klientów, posty w mediach społecznościowych) oraz dane liczbowe, jak dane demograficzne klientów w zestawieniu z danymi sprzedażowymi.

4. Rozwój strategii marketingowej

Zanim będzie można zająć się marketingiem, trzeba wiedzieć, do kogo będzie kierowany. Kiedy zostaną rozpoznane gusta i preferencje odbiorców, można stworzyć materiały marketingowe, które będą miały odpowiedni ton i sprawią, że ludzie będą chcieli wejść w interakcję. Z pomocą AI można na wyciągnięcie ręki korzystać z badania rynku/konkurencji. Czat może pomóc w wytypowaniu mediów, do jakich warto dotrzeć, i pomóc w stworzeniu kreacji oraz optymalizowaniu przekazu.

Jak współpracować z AI?

Aby czat AI mógł odpowiedzieć na zadane pytanie, musi „zrozumieć” i prawidłowo zinterpretować nasze zapytanie. Od czego zacząć? Od ustalenia roli, np. „Jestem specjalistą w dziedzinie x”. Takie zdefiniowanie roli pomoże w uszczegółowieniu języka komunikacji. Jeśli odpowiedź nie jest satysfakcjonująca, modyfikuj zapytanie i edytuj do momentu, kiedy otrzymasz to, czego oczekiwałeś.

Podsumowanie

W dzisiejszym świecie cyfrowym wykorzystanie sztucznej inteligencji w dziedzinie SEO staje się stałym elementem. AI otwiera przed nami nowe możliwości. Jednak – jak każde narzędzie – wymaga właściwego podejścia i zrozumienia jego miejsca w procesie tworzenia treści i optymalizacji witryn. Powodzenie w wykorzystaniu AI wymaga odpowiedniego podejścia i zrozumienia jego potencjalnych ograniczeń takiego wsparcia.

Współpraca z czatem AI to nie tylko przewaga konkurencyjna, ale także szansa na wyzwolenie kreatywności i skoncentrowanie się na bardziej strategicznych aspektach działań marketingowych. Jak zaznaczono wcześniej, sztuczna inteligencja nie powinna być traktowana jako samodzielne źródło gotowych publikacji, lecz raczej jako partner w procesie tworzenia treści. Dlatego, w obliczu tych możliwości, kluczowym wyzwaniem jest utrzymanie równowagi między innowacją a autorską jakością.