Czym jest i jak wykorzystać Google Trends?

W dzisiejszych czasach, gdy rynek jest niezwykle konkurencyjny, a trendy zmieniają się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, kluczowym elementem sukcesu jest zdolność do analizy danych i dostosowywania się do zmieniającej się rzeczywistości. W tej materii narzędzia takie jak Google Trends stają się sprzymierzeńcem dla każdego, kto pragnie pozyskać informacje o tym, co się dzieje w świecie online. Jak można je wykorzystać w sposób efektywny?

Co oferuje Google Trends?

Google Trends jest darmowym serwisem online, dzięki któremu możemy przeanalizować trendy oraz popularność słów kluczowych w wyszukiwarce Google. Jego początki sięgają 2006 roku.

Dzięki niemu możemy sprawdzić i porównać dane bieżące i historyczne, globalne, ale również regionalne. W szczególności umożliwi nam sprawdzenie sezonowości danej frazy. Dzięki takiemu działaniu możemy porównać podane frazy i określić, kiedy będziemy mieli największe zapotrzebowanie na oferowane produkty, a to może pomóc w bieżącym określeniu skali planowanej kampanii marketingowej.

Obrazek prezentujący wykres z serwisu Google Trends

Google Trends umożliwia także pokazanie jak regionalnie rozkłada się popularność danych fraz. Na poniższej grafice możemy zaobserwować wynik wyszukiwania słowa „rower” w porównaniu do słowa „kurtka”.

Istotną funkcjonalnością jest możliwość sprawdzenia podobnych fraz, jakie w tej chwili zyskują na popularności, oraz podejrzenia, w których miastach jest najwięcej zapytań o dany produkt, tak jak na obrazku poniżej.

Korzystając z GT jesteśmy w stanie śledzić, które frazy wciąż zyskują na popularności, a które z nich tracą na aktualności. Taka wiedza z pewnością ułatwi nam podejmowanie bardziej trafnych decyzji biznesowych.

Dla kogo informacje o trendach?

Google Trends to narzędzie dla różnych odbiorców, które można zastosować w różnych branżach. Szczególnie specjaliści od marketingu, właściciele sklepów i stron internetowych oraz twórcy treści i dziennikarze mogą skorzystać z dostarczanych przez nie danych.

Dla pierwszych narzędzie oferuje monitoring odbiorców i znaczne ułatwienie w przygotowaniu kampanii marketingowych. Druga grupa może przykładowo dzięki niemu określić sezonowość oraz ustalić start kampanii lub nastawić się na większą lub mniejszą skalę emisji reklam. W przypadku twórców treści Google Trends oferuje możliwość sprawdzenia czy dane zagadnienie jest popularne, zyskuje na popularności oraz czy jest warte uwzględnienia w realizowanych i planowanych kreacjach.

Jak korzystać?

Należy wpisać swoją frazę w okienko i kliknąć enter lub przycisk „Odkrywaj”. Ważne jest właściwe wpisanie frazy, na co zwraca uwagę Google. Według samouczka Google Trends przy analizie warto używać „tematów”, a nie „haseł”, ponieważ te drugie występują często z błędami.

Po wysłaniu zapytania ukaże się wykres i kolejne wolne okno, które umożliwi nam porównanie fraz. Możemy porównywać maksymalnie pięć fraz naraz.

Jak można zauważyć na wykresie, liczby nie określają całkowitej ilości wyszukań. Tak jest za sprawą – jak to Google określa – normalizacji, przez co przedstawia wszystko w skali od 0 do 100. Więcej informacji na ten temat można uzyskać na stronie Google Trends, ponieważ serwis oferuje minikurs obsługi tego narzędzia.

Google Trends posiada zakładkę „zyskujące popularność”, w której możesz sprawdzić, co ludzie wyszukują. Przykładowo na początku maja na pierwszym miejscu znalazły się matury z angielskiego.

Istniejące alternatywy dla Google Trends

Google Trends to niejedyne narzędzie dostarczające informacji o popularności słów kluczowych. Nie zapewnia ono precyzyjnych liczb dotyczących wyszukiwań określonych fraz, ale daje szybki wgląd w informacje o trendach. Podobne informacje możemy uzyskać także w Planerze słów kluczowych, a w zawężonym zakresie we wszelkich narzędziach analitycznych do badania ruchu na stronie internetowej, jak Google Analytics czy Google Search Console.

Podsumowanie

W działaniach w świecie online niezbędne jest ciągłe monitorowanie trendów i zachowań użytkowników w sieci. Informacje, które można uzyskać z pomocą Google Trends, mogą być nieocenione w różnych obszarach działalności online – od planowania strategii marketingowej, poprzez tworzenie wartościowego contentu, aż po prowadzenie kampanii reklamowych i aktywności w kanałach społecznościowych.

Dzięki swojej wszechstronności oraz łatwości w obsłudze narzędzie Google Trends zyskało wielu użytkowników z różnych dziedzin. Ułatwia ono określenie, kiedy zacząć kampanię marketingową, ustalenie, gdzie najwięcej jest potencjalnych klientów, oraz wbicie się w trendy.