Jak przy niskim budżecie promować firmę w internecie?

image title

Mały budżet reklamowy to coraz częstszy problem wielu marek. W obecnych czasach – optymalizacji kosztów i cięcia wydatków –często zmagamy się z trudnym wyborem jakościowej promocji marki, przy jednoczesnym obniżeniu ceny takiej promocji. Istnieje wiele niskokosztowych, a nawet darmowych sposobów reklamy, dzięki którym możemy promować się skutecznie. W tym tekście podpowiadamy, jakie sposoby reklamy w sieci warto wybrać.

Content marketing, czyli marketing treści

To jeden z najbardziej atrakcyjnych sposobów na promocję w internecie. Polega on na publikowaniu praktycznych treści, jakich szukają ludzie, które to treści odpowiadają na ich pytania. Ważnym czynnikiem jest użytecznościowy charakter. Tego rodzaju aktywność tworzona na dużą skalę w sposób systemowy i cykliczny, poprzedzony analizami i researchami może wymagać zespołu redakcyjnego i wymagać sporych nakładów, ale jeśli dysponujemy wiedzą, która może być atrakcyjna dla internautów, można swobodnie się nią dzielić, zyskując dla siebie rozgłos jako autora i zyskując potencjalnych klientów, którzy widząc w nas eksperta, są chętni podjąć współpracę. Dużym plusem jest fakt, że raz opublikowany materiał contentmarketingowy pozostaje w internecie na bardzo długi czas, a niektóre tematy nie dezaktualizują się, więc mogą oddziaływać niemal stale.

Choć content marketing może być sposobem na niskobudżetowy marketing, warto dodać, że musimy wygospodarować na niego czas, którego często nie doceniamy i nie doszacowujemy. Do tego potrzebna jest fachowa wiedza i umiejętności redakcyjne. Samą redakcję treści można zlecić do korekty lub redakcji, ale zdobywanie wiedzy to zwykle przedsięwzięcie bardziej kosztowne.

Viral marketing

Drugim pomysłem na ekonomiczne działania promocyjne w internecie jest marketing wirusowy. Polega on na stworzeniu ciekawej, intrygującej treści, ze specyficznym sentymentem, który sprawia, że ludzie będą ją komentować i udostępniać. Wskazuje się na porównanie do „kuli śniegowej”. Oryginalność i nieszablonowość treści może sprawić, że wypowiadający się pod publikacją użytkownicy będą stanowić medium, z pomocą którego się ona rozprzestrzenia, docierając do kolejnych osób.

Kluczem do sukcesu przy tym typie reklamy internetowej jest stworzenie treści, która będzie chętnie przekazywana dalej. Może być to ciekawa grafika, materiał reklamowy wzbudzający skrajne emocje, np. zdumienie, szok, zachwyt, lub szczególnie przydatna treść. Sukces tej strategii łączy się przede wszystkim z rozwojem mediów społecznościowych, w których udostępnianie materiałów jest bardzo łatwe.

Ewidentną wadą tej strategii jest to, że jej działanie w obszarze komercyjnym, poza zagadnieniami społeczno-politycznymi, jest ograniczone i charakteryzuje się wysoką nieprzewidywalnością. Tak więc jeśli uda się trafić z nośnym tematem w odpowiednią formę i dogodny moment, to sukces może być spektakularny. W przeciwnym wypadku korzyści mogą nie być odczuwalne.

Real-time marketing

Specyficznym podejściem do tworzenia treści wirusowych jest real-time marketing (RTM). Jest to podejście do marketingu, które polega na dostarczaniu treści marketingowej odnoszącej się do bieżących wydarzeń. Wystarczy śledzić aktualne wydarzenia, które zajmują uwagę większej grupy lub specyficznej grupy, do której chcemy dotrzeć.

Buzz marketing, czyli marketing szeptany

Kolejnym sposobem jest marketing szeptany. Polega on na takich działaniach, które powodują, że klienci są zadowoleni i skłonni do publikacji pozytywnych opinii. Marketing taki jest często elementem technologii e-commerce, bywa też wdrażany w mediach społecznościowych lub na forach tematycznych.

Mówiąc o marketingu szeptanym, należy wspomnieć, iż zdarza się nieetyczne podejście do tego rodzaju promocji. Nieuczciwe działania będą zakładały publikowanie wymuszonych lub zleconych komentarzy, które mogą być kwalifikowane jako świadczenie nieprawdy, co jest oczywiście nieetyczne, a także niezgodne z prawem.

Kampania reklamowa Facebook Ads i Google Ads

Płatnym, ale atrakcyjnym sposobem na promowanie firmy w internecie mogą być kampanie reklamowe w internecie, takie jak najpopularniejsze Google Ads czy Facebook Ads. Są one ciekawym rozwiązaniem ze względu na niską barierę wejścia – można uruchomić reklamę, mając dosłownie kilka złotych. Ponadto możemy korzystać z zaawansowanych sposobów targetowania reklamy i uzyskać dotarcie do wyselekcjonowanej grupy odbiorców.

Mały budżet reklamowy to problem mikroprzedsiębiorstw, zwłaszcza tych, które zaczynają działalność. Istnieją jednak sposoby, aby reklamować się ekonomicznie i efektywnie zarazem. W tym celu można skorzystać z wybranych przez nas sposobów dotarcia do klientów, takich jak content marketing, marketing szeptany czy viral marketing. Powodzenie jednak zależy od wielu czynników, w tym w znacznej mierze od poświęconego czasu, rzetelności w podejściu do materii marketingowej i pomysłowości. Ale także od odrobiny szczęścia, trafienia w dobre miejsce i odpowiedni czas.