Najbardziej znane algorytmy Google

Algorytmy indeksujące i oceniające witrynę w wyszukiwarce Google są ważnym elementem wiedzy dotyczącej pozycjonowania. To od nich zależy, jak zostanie oceniona witryna. W tym tekście staramy się przedstawić najważniejsze informacje o zmianach algorytmu wyszukiwarki Google, która starając się zapewnić najtrafniejsze wyniki wyszukiwania, stale rozwija się i nieprzerwanie monitoruje nowe treści i zmiany na tych istniejących od dawna. Aby zagwarantować najlepsze wyniki wyszukiwania dla zapytań użytkowników, inżynierowie Google ciągle zmieniają kody algorytmów. Celem jest dostarczenie użytkownikom właściwych i wartościowych informacji.

Czym są algorytmy w wyszukiwarce Google?

Algorytmy w wyszukiwarce Google to zakodowane reguły odpowiadające za skanowanie, indeksowanie, ocenę i wyświetlanie witryn w wyszukiwarce. Te indeksujące są nazywane robotami lub skryptami indeksującymi. Wszystkich czynników algorytmicznych jest kilkaset. Szczegóły są skrzętnie ukrywane i stanowią tajemnice korporacyjne , ale pewne informacje są potwierdzone przez firmę, specjalistów branży SEO czy nawet samych pracowników Google.

Boston, Floryda i Kofeina

Pierwszą aktualizacją wyszukiwarki Google’a opatrzoną publiczną nazwą był Boston. Ta aktualizacja z lutego 2003 roku skupiała się na dużych zmianach indeksu, które były określane mianem Google dance. Z kolei za bardziej rewolucyjną aktualizację z tego samego roku uważa się zmianę o nazwie Floryda. Sprawiała ona, że witryny stosujące sztuczki dotyczące treści stron, jak upychanie słów kluczowych, zaczęły tracić pozycje. Inną ważną aktualizacją była Kofeina. Aktualizacja z czerwca 2010 roku skupiała się wokół infrastruktury, ale przede wszystkich na przyspieszeniu indeksowania i ustalaniu rankingu witryn.

Panda

W lutym 2011 roku została wdrożona zmiana algorytmu indeksującego Google, o której było bardzo głośno w branży SEO. Zakres jej działania dotyczył oceny treści na stronach internetowych. Skrypt sprawdzał, czy są one unikalne, i oceniał ich jakość. Algorytm ten wykrywał plagiaty. Od tego czasu posługiwanie się niskiej jakości tekstami, które były szeroko wykorzystywane w promocji, przestało przynosić korzyści. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Pingwin

W kwietniu 2012 roku został uruchomiony Pingwin. Ten pożyteczny algorytm indeksujący który przeciwdziałał używaniu linków niskiej jakości, odpowiedzialny przede wszystkim za wykrywanie farm linków, służących do zamieszczania linków zwrotnych w celu manipulacji oceną Page Rank. Algorytm ten miał zatem ograniczać link spam i wykrywać zaplecza niskiej jakości. Od czasu powstania był kilkunastokrotnie aktualizowany oraz modyfikowany. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Koliber

Najbardziej znane algorytmy Google 1

Nazwę Koliber otrzymał algorytm indeksujący z 2013 roku. Odnosił się on do interpretacji intencji użytkowników korzystających z wyszukiwarki. Dzięki niemu wyszukiwarka Google w przypadku niektórych zapytań zaczęła udzielać pełnych odpowiedzi na pytanie. Z tymi zmianami łączy się funkcjonalność polegająca na udzielaniu podstawowych odpowiedzi na zapytania użytkowników w samej wyszukiwarce, bez konieczności przechodzenia na strony, z których te treści zostały zaczerpnięte. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Gołąb

Kolejnym z intensywnie rozwijanych algorytmów był Gołąb, wdrożony w lipcu 2014 roku. To algorytm odpowiedzialny za publikowanie spersonalizowanych i lokalnych wyników wyszukiwania. Celem jego działania była interpretacja lokalnego charakteru zapytań . W warstwie interfejsu wiązało się to z pojawieniem się w wyszukiwarce wyników z lokalizatora Google Maps, a także prezentacją lokalnego kontekstu wyników wyszukiwania.

Pozostałe algorytmy

Oprócz tych najpopularniejszych zmian algorytmów wyszukiwarka Google wdraża ogromną liczbę mniejszych zmian, które wpływają na ocenę witryn przez wyszukiwarkę. Są one odpowiedzialne za ocenę techniczną strony, szybkość jej działania, sprawdzanie treści pod kątem praw autorskich i dostosowanie serwisu pod względem doświadczeń użytkowników (ang. UX – user experience) czy proporcji treści do reklam na stronach. W październiku 2015 roku pojawiła się kolejna aktualizacja nosząca nazwę RankBrain. Miała wpływ na jeszcze lepsze i dokładniejsze dopasowanie naturalnych wyników wyszukiwania do zapytań użytkowników. Wiązała się z pierwszymi zastosowaniami uczenia maszynowego. Z kolei w maju 2016 roku wraz z popularyzacją urządzeń mobilnych została wdrożona aktualizacja Mobile Friendly, dopasowująca wyniki wyszukiwania do rodzaju urządzenia, na którym używa się wyszukiwarki.

Warto wspomnieć w kontekście zmian w algorytmach o zasadzie oceny treści EAT, czyli Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness, ponieważ dzięki niej serwisy internetowe stawiające na wiedzę ekspercką, autorytet i budowanie zaufania mają większą szansę na wysokie pozycje w rank