Narzędzia AI w Google

image title

Rozwój sztucznej inteligencji ma istotny wpływ na pracę i życie prywatne. Wiedzą o tym w szczególności osoby pracujące w branży marketingu SEO i SEM. Stale pojawiają się nowe narzędzia AI, które poprawiają efektywność dawniej żmudnych zadań. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują usługi Google, z których korzystają miliardy ludzi i są bardzo popularne w naszym kraju.

Które narzędzia rzeczywiście są AI?

O sztucznej inteligencji zaczęło być naprawdę głośno wraz z debiutem modelu ChatGPT-3,5. Od tamtej pory liczne korporacje prześcigają się w deklarowaniu, że ich produkty korzystają z uczenia maszynowego. Budzi to oczywiście wiele sporów i kontrowersji, np. czy dane funkcje i usługi rzeczywiście są AI. W skrócie za sztuczną inteligencję uznaje się algorytmy, które są w stanie uczyć się i dostosowywać do nowych sytuacji. Mogą więc służyć zadaniom, które wcześniej wymagały inteligencji ludzkiej, m. in.:

  • tworzeniu treści,
  • rozpoznawaniu obrazów,
  • tłumaczeniu języków,
  • rozpoznawaniu mowy.

Niektóre narzędzia AI są dostępne w usługach i aplikacjach, z których korzystamy na co dzień już od wielu lat. W ostatnim czasie pojawiło się jednak także sporo nowości.

Wyszukiwarka Google

Wymieniając narzędzia AI w Google, nie sposób pominąć flagowego produktu, z którego wszyscy korzystamy na co dzień. Wyszukiwarka Google używa uczenia maszynowego (RankBrain), by dostarczać swoim użytkownikom trafne, wysokiej jakości wyniki wyszukiwania. Ponadto:

  • tworzy ranking organicznych wyników wyszukiwania – czyli pozycjonuje strony na podstawie treści potencjalnie wartościowych dla użytkownika;
  • personalizuje wyniki wyszukiwania – zależnie od lokalizacji, historii wyszukiwania i innych czynników wyświetla różniące się odpowiedzi na te same pytania;
  • umożliwia wyszukiwanie głosowe i poprzez obrazy – rozpoznaje mowę, identyfikuje obiekty na zdjęciach i filmach, co ułatwia przeszukiwanie sieci.

Tłumacz Google

Początki tłumaczenia tekstów w wyszukiwarce Google sięgają aż 2001 roku, choć Google Translate w takiej formie, jaką znamy dziś, powstał dopiero w roku 2008. Dziś pomaga tłumaczyć m.in. teksty, dokumenty, strony, teksty na zdjęciach (w tym odręczne pismo), konwersacje i transkrypcje. Zna ponad 100 języków z całego świata, ułatwia komunikację i tworzenie treści.

Google Lens (Obiektyw Google)

W 2017 roku premierę miało narzędzie Google Lens, które umożliwia rozpoznawanie obiektów na zdjęciach i przedstawia zbliżone do nich wyniki wyszukiwania. Z jego użyciem możesz przykładowo:

  • znaleźć sklep internetowy, który sprzedaje marynarkę ze zdjęcia,
  • identyfikować język z fotografii i tłumaczyć go,
  • szukać rozwiązań zadań wykorzystujących wzory, m. in. z matematyki, chemii, fizyki,
  • wyszukiwać gatunki roślin i zwierząt wraz ze szczegółowymi informacjami na ich temat.

Asystent Google

Dziś inteligentny asystent osobisty jest dostępny na większości urządzeń mobilnych i inteligentnych urządzeń domowych. Trudno wyobrazić sobie, że początki Asystenta Google to zaledwie 2016 rok. Narzędzie do dwustronnej komunikacji ma wiele zastosowań.

  • Odpowiada na zadawane głosowo pytania.
  • Wyszukuje informacje w sieci.
  • Steruje urządzeniami smart, np. inteligentnym oświetleniem.
  • Może robić zakupy przez internet.
  • Rozpoznaje przedmioty na filmach i zdjęciach.
  • Zarządza kalendarzem i innymi aplikacjami na urządzeniu.

Duet AI w Google Workspace

Popularne usługi wchodzące w skład Google Workspace (m.in. Gmail, Kalendarz, Dysk, Meet czy Chat) wzbogacono o funkcję Duet AI. Sztuczna inteligencja ułatwia np. pisanie, projektowanie i organizację codziennej pracy. Jej szerokie możliwości zastosowania uwzględniają:

  • pisanie wersji roboczych postów na blogu,
  • sprawdzanie poprawnej pisowni, gramatyki i stylu Twoich tekstów,
  • tworzenie niestandardowych obrazów,
  • porządkowanie listy zadań,
  • korzystanie z napisów tłumaczonych w czasie rzeczywistym.

Aktualnie dodatek działa na promptach pisanych w języku angielskim, choć można spodziewać się jego poszerzania o kolejne wersje językowe.

Google Bard

Duży model językowy opracowany przez Google AI stanowi odpowiedź na ChatGPT. Wielozadaniowy chatbot przeszkolono na ogromnym zbiorze danych, także zawartych w wyszukiwarce Google. Google Bard umożliwia m.in.:

  • odpowiedzi na zadawane pytania,
  • prowadzenie rozmów ze swoim użytkownikiem,
  • generowanie tekstu na bazie wytycznych, np. treści reklamowych, kodu, skryptów, e-maili,
  • tłumaczenie języków.

Platforma Google Cloud

Platforma chmurowa Google Cloud umożliwia tworzenie, testowanie i wdrażanie aplikacji oraz usług. Za jej pośrednictwem możesz np. uruchomić stronę internetową. Nadaje się także do przechowywania danych o klientach. Korzysta z rozwiązań Cloud AutoML, które powstały z myślą o użytkownikach pragnących stosować techniki AI bez dysponowania wiedzą specjalistyczną. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje:

  • Vertex AI – służy do tworzenia i wdrażania modeli sztucznej inteligencji,
  • AutoML Tabular – wykorzystuje modele uczenia maszynowego do danych strukturalnych,
  • AutoML Image – wykrywa obiekty i klasyfikuje obrazy w chmurze,
  • AutoML Video – analizuje strumieniowane wideo, pozwala na dodawanie adnotacji, wykrywanie i śledzenie obiektów,
  • AutoML Text – bazując na dużych zbiorach danych, rozpoznaje strukturę i znaczenie tekstu.

Google Vision AI

To zaawansowany, uczony maszynowo mechanizm analizy i przetwarzania obrazów. Umożliwia tworzenie nowych aplikacji do analizy grafiki i wideo, a także trenowanie modeli uczenia maszynowego. Może wykrywać obiekty, czytać pismo odręczne lub tworzyć rozbudowane metadane obrazów. Google Vision AI łatwo zintegrujesz z BigQuery lub Google Cloud.

Google Natural Language AI

Pozwala na trenowanie niestandardowych modeli uczenia maszynowego do wnikliwej analizy tekstu. Umożliwia np. rozumienie języków naturalnych w aplikacjach z interfejsem API. Dzięki temu możesz lepiej poznać nastroje i opinie swoich klientów. Możesz też klasyfikować treści dla uzyskania lepszego kierowania reklam.

Google Contact Center AI

To narzędzie automatyzuje i optymalizuje proces obsługi klienta. Oferuje wirtualnych agentów, którzy mogą np. odpowiadać na proste pytania o produkty i usługi firmy. Zapewnia realistyczne wrażenia podczas rozmowy. Pozostawia do dyspozycji wiele funkcji analitycznych dotyczących kontaktów z klientami, dzięki czemu lepiej zrozumiesz ich preferencje.

Google Gemini

Najnowszy twór Google DeepMind to Gemini – przedstawiany jako dotychczas najbardziej rozwinięty i wszechstronny model AI. Powstał z myślą o sprawnym działaniu na dowolnym urządzeniu oraz łączeniu ze sobą różnych rodzajów informacji. Wedle deklaracji twórców Gemini ma m.in.:

  • jeszcze lepiej rozumieć i przetwarzać złożone informacje tekstowe i wizualne,
  • generować i objaśniać wysokiej jakości kod w licznych językach programowania (np. Python, Java, C++).

Z Gemini 1.0 korzysta już Bard i smartfon Google Pixel 8 Pro. W bieżącym roku Google planuje wzbogacić o Gemini także swoje najpopularniejsze narzędzia i usługi, takie jak wyszukiwarka, przeglądarka czy Google Ads.

Narzędzia AI w Google – podsumowanie

Amerykański gigant technologiczny z Doliny Krzemowej stale tworzy nowe narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji, które mają ułatwiać codzienną pracę, pozyskiwanie informacji i rozrywkę. Aktualnie do Twojej dyspozycji pozostają narzędzia, które poprawiają codzienną produktywność, a także pozwalają analizować działania Twoich klientów. Korzystając z nich w przemyślany sposób, możesz szybciej i efektywniej rozwijać swoją firmę. Przeczytaj także: Czat AI w służbie SEO.