Pozycjonowanie grafiki. Jak zwiększyć widoczność w wyszukiwarce?

image title

Przy pozycjonowaniu strony internetowej często zdarza się użytkownikom zignorować pozycjonowanie grafiki. Warto o nim pamiętać, ponieważ efektywnie wspiera ono kampanie SEO w różnych branżach poprzez poprawę widoczności strony oraz pomaga lepiej zrozumieć tekst. Poza tym grafika uatrakcyjnia publikowany content, a także zwiększa jego widoczność, dzięki temu że pojawia się w wyszukiwarce Google Grafika.

Google Grafika – o co w niej chodzi?

Google Grafika to narzędzie wyszukiwania grafiki oferowane przez Google, które jest dostępne zarówno pod osobnym adresem, jak i w klasycznej wyszukiwarce Google. Pozwala na wyszukiwanie za pomocą obrazu, słów kluczowych oraz komend głosowych. Oprócz tego umożliwia również filtrowanie wyników na podstawie licencji, na których znajdują się obrazy.

Na wykresie poniżej można zaobserwować, że w roku 2019 udział w rynku wyszukiwarki Google Grafika był na poziomie aż 20,45%, co znacząco przewyższa inne wyszukiwarki, takie jak Bing czy Yandex.

Do tego warto zwrócić uwagę na to, że ruch na wszystkich platformach Google to aż 93,53%. To jasno pokazuje, że jest ona najważniejszą wyszukiwarką.

Wykres pokazujący udział w rynku poszczególnych wyszukiwarek 2019

Czym jest pozycjonowanie grafiki?

Dzięki sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowemu zdolności rozpoznawania obrazów są coraz lepsze. Jednak aby maksymalnie wykorzystać potencjał wyszukiwania obrazem, warto wspomóc algorytmy Google w prawidłowym interpretowaniu zdjęć publikowanych na stronach internetowych za pomocą pozycjonowania grafiki, które w kontekście wyszukiwania Google polega na starannym opisaniu i umiejscowieniu obrazów na stronie. Istotne są tutaj:

  • unikalność grafiki,
  • jakość,
  • alternatywny opis obrazka,
  • format pliku,
  • rozmiar,
  • nazwa,
  • uwzględnienie kontekstu, w jakim dany obrazek się znajduje na stronie,
  • odpowiednie wykorzystanie alternatywnego opisu oraz tytułu.

Jak właściwe pozycjonowanie obrazów wspomaga SEO?

Google ogłosiło w 2014 roku, że od tej pory algorytm uwzględnia również obrazy i grafiki podczas oceny pozycji stron internetowych. Po tych zmianach wciąż nieprzerwanie tekst ma przewagę pod względem optymalizacji nad grafiką, jednak warto pamiętać, że dodatkowe działania wspierające ją graficznie mogą być ważne dla marki. Podczas wyszukiwania użytkownicy widzą oferty produktów oraz grafiki jak na poniższym obrazie. To właśnie dlatego warto zainwestować swój czas, by grafika była widoczna i odpowiednio zoptymalizowana.

Pozycjonowanie grafiki dla frazy białe buty

Jakość i format grafiki

Idealnie byłoby, gdybyśmy mogli użyć własnych grafik i zdjęć do pozycjonowania. Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości, warto sięgnąć po zdjęcia o wysokiej jakości i niskiej wadze pliku, przykładowo z platform takich jak Unsplash, Pixabay, udostępnianych w licencji Creative Commons, czyli takiej, która pozwala na kopiowanie, zmienianie, rozprowadzanie, przedstawianie i wykonywanie obrazu w dowolny sposób.

Zoptymalizowany obraz powinien mieć wymiar dostosowany do szerokości publikowanego tekstu, rozdzielczość odpowiednią do publikacji w internecie, czyli 72 dpi, oraz być w trybie RGB. Do tego obraz musi być w jednym z internetowych formatów, tj. JPEG, PNG lub WebP. Ten ostani został opracowany przez Google. W przypadku grafiki wektorowej warto skorzystać z formatu SVG.
Jeśli tego nie zrobimy, strona internetowa może działać wolniej z powodu wagi obrazów,
co wpłynie negatywnie na pozycje w wyszukiwarce.

Podczas przygotowywania grafik warto skorzystać z programów i aplikacji do ich optymalizacji oraz edycji, które pomogą zmniejszyć ich rozmiar i przyspieszyć ładowanie, np. GIMP, Luminar Neo, LightZone, PhotoScape X czy też Photoshop.

JPEG czy PNG?

Plusem formatu PNG jest to, że zachowuje doskonałą jakość w porównaniu do JPEG. Ten ostatni jednak najlepiej oddaje różnice kolorów, odcieni i detale.

Zalecam użycie tego drugiego szczególnie do większych obrazów. Z kolei format PNG
jest bardziej odpowiedni do plików niezwiązanych z fotografiami, zwłaszcza tam, gdzie ważne jest zachowanie przezroczystości.

Waga grafiki

1. Zaleca się, aby pliki graficzne miały rozmiar poniżej 100 KB. Gdy mamy do czynienia z banerami, warto używać progresywnych plików JPG, stopniowo wyświetlających się podczas ładowania.

2. Nowoczesne narzędzia kompresji, takie jak JPEG 2000, JPEG XR i WebP, są zalecane np. przez narzędzia Google Lighthouse czy PageSpeed Insights. Nie zawsze niestety są one kompatybilne.

3. Grafika powinna być dopasowana do rozdzielczości ekranów komputerów stacjonarnych (maksymalnie 2560 pikseli szerokości).

4. Twój CSS musi tworzyć responsywne obrazy, dostosowujące się automatycznie do rozmiaru ekranu użytkownika.

Nazwa pliku graficznego

W kontekście pozycjonowania grafiki, kluczowe znaczenie ma nazwa pliku, która powinna jasno odzwierciedlać jego treść i zawierać odpowiednie słowo kluczowe.

Poniższy przykład prezentuje źle nazwany plik, zawierający zbyt dużo informacji

„biale-buty-oryginalne-adidas-nieuzywane-tanio-sprzedam.jpeg”

Poprawna nazwa pliku powinna być jak najbardziej precyzyjna, zwięzła oraz nie powinna zawierać polskich znaków, np. „biale-buty-adidas.jpeg”. Wyszukiwarka, dzięki temu działaniu lepiej zrozumie obrazek, co wpłynie na jego pozycjonowanie.

Alternatywny opis w obrazkach

Właściwe ustawienie alternatywnego opisu jest niezwykle istotne podczas optymalizacji grafiki.
Warto zrozumieć, że Google nie jest w stanie odczytać treści obrazków bez odpowiedniego opisu. Alternatywny opis, czyli inaczej atrybut ALT, jest najważniejszym narzędziem w tym procesie,
ponieważ jest on czytany przez roboty indeksujące strony internetowe.

Zrzut ekranu pokazujący przykładową nazwę pliku graficznego z opisem alternatywnym

Alternatywny opis – tak samo jak wcześniej wspomniana nazwa – nie powinien być zbyt rozbudowany. Ważne jest, aby w miarę możliwości zawierał słowa kluczowe, ale z zachowaniem umiaru.

Dobrze skonstruowany opis alternatywny pomaga w nawigacji osobom korzystającym
z czytników ekranowych, ale także wspomaga optymalizację SEO strony.

Jak oceniać skuteczność pozycjonowania grafiki w Google?

Najprostszym sposobem na sprawdzenie, jak radzą sobie obrazy w wyszukiwarce, jest skorzystanie
z narzędzia Google Search Console. Żeby to zrobić, należy zalogować się do Google Search Console. Następnie przejść do zakładki skuteczności, gdzie można ustawić typ wyszukiwania na „Grafika”.
Po kliknięciu „Zastosuj” uzyskasz dostęp do danych dotyczących pozycji i widoczności grafik na stronie.

search console porównanie wyników sieci i grafiki

Korzyści z wyszukiwarki grafik

Dla właścicieli wielu stron internetowych reprezentujących różnorodne branże opisywana
wyszukiwarka stanowi świetne narzędzie, dzięki któremu łatwo przekierują ruch
na swoją stronę, więc definitywnie warto zoptymalizować swoje grafiki zgodnie
z powyższymi wskazówkami i zwiększyć ruch na swojej stronie internetowej.