Pozycjonowanie lokalne strony w wyszukiwarce

Lokalne pozycjonowanie strony internetowej to jedna z najpopularniejszych odmian SEO. Sięgają po nią głównie osoby prowadzące biznesy stacjonarne, które chcą zwiększyć widoczność swojej strony internetowej w danej lokalizacji. SEO lokalne możemy wykorzystywać również na kilka innych sposobów. O tym, czym właściwie jest pozycjonowanie lokalne, jak pozycjonuje się strony w takim stylu i dlaczego warto to robić, przeczytacie poniżej.

Pozycjonowanie lokalne strony WWW – czym jest?

Pozycjonowanie lokalne strony internetowej to promowanie jej w wyszukiwarce Google w kontekście konkretnego miasta, regionu lub lokalizacji. Oznacza to, że witryna przy pozycjonowaniu ogólnie podnosi swoją pozycję w rankingu wyników wyszukiwania Google, ale widoczna na wysokich pozycjach staje się przede wszystkim na rynku lokalnym. Strona internetowa pozycjonowana lokalnie będzie zatem widoczna jedynie dla osób mieszkających w danej lokalizacji i wyszukujących informacje lub dla osób, które wyszukują informacje z zaznaczeniem konkretnej miejscowości. Pozycjonowanie lokalne doskonale wpisuje się w personalizację wyników wyszukiwania Google, co wyszukiwarka regularnie rozwija.

Wyniki wyszukiwania w Google

Lokalne SEO opiera się na standardowym optymalizowaniu witryny, ale dodatkowo wykorzystuje kilka technik i sposobów na podkreślenie swojego lokalnego charakteru. Przede wszystkich bardzo ważne jest zamieszczenie informacji o miejscu wykonywania działalności. Usługi pozycjonowania lokalnego są również bardzo często oferowane przez liczne agencje SEO i agencje marketingowe, które doskonale rozumieją potrzeby lokalnych marek.

Dlaczego i kiedy wykonuje się lokalne SEO?

Pozycjonowanie lokalne wykonuje się wtedy, kiedy chcemy promować naszą witrynę w wyszukiwarce Google, ale chcemy robić to tylko w danej lokalizacji. W przeciwieństwie do pozycjonowania standardowego, ogólnego, pozycjonowanie lokalne promuje witrynę, ale tylko w kontekście konkretnego miasta.

Bardzo dobrym przykładem pozycjonowania lokalnego jest promowanie witryn stacjonarnych restauracji, punktów handlowych i innych firm działających jedynie na terenie danego obszaru. Jest ono dużo lepiej dopasowane do osiągania celów przez lokalne firmy i umożliwia efektywne wydawanie budżetu, który nie jest marnowany na globalne zwiększenie widoczności.

Kolejnym powodem, dla którego wykonuje się pozycjonowanie lokalne, jest chęć dotarcia do konkretnej grupy odbiorców ze względu na usługi lub produkty, jakie oferujemy. Dlatego nawet mieszkając w innej lokalizacji, a posiadając ofertę skierowaną dla konkretnej grupy mieszkańców, będziemy wybierali pozycjonowanie lokalne, aby do nich dotrzeć.

Pozycjonowanie lokalne strony internetowej może być również alternatywnym sposobem dla pozycjonowania ogólnego, kiedy w danej kategorii tematycznej nie możemy wybić się na wysokie pozycje, gdyż konkuruje w niej wiele doinwestowanych i wysoko rozwiniętych witryn. Lokalne SEO może zatem pomóc nam stawać się liderami branżowymi w warunkach lokalnych.

Jakie korzyści daje lokalne SEO?

Przede wszystkim pozycjonowanie lokalne strony internetowej pomaga docierać nam do odpowiedniej grupy odbiorców. Jest bardzo ważne, gdyż wydajemy wtedy efektywnie nasz budżet reklamowy i płacimy jedynie za działania reklamowe, które rzeczywiście z dużym prawdopodobieństwem przyniosą nam korzyści. Lokalne pozycjonowanie strony internetowej warto wykonywać również w celu budowania pozytywnego wizerunku i tworzenia renomowanej marki. Widoczność w internecie jest dzisiaj jednym z głównych wyznaczników statusu danej firmy. Wpływa ono na zaufanie do naszej marki, a także pozytywne jej postrzeganie. Jeśli chcemy być rozpoznawani i dobrze odbierani na danym rynku lokalnym, powinniśmy pozycjonować w ten sposób naszą stronę internetową. Niezależnie od konkretnego miasta internet jest najpopularniejszym sposobem poszukiwania informacji i powinniśmy wziąć to pod uwagę.

Jak wykonuje się lokalne SEO?

Podstawą pozycjonowania lokalnego jest standardowa optymalizacja i dostosowanie do wyszukiwarek witryny internetowej. Optymalizacja taka zakłada stworzenie poprawnej technicznie strony, dodawanie ciekawego i unikalnego contentu, uzyskiwanie wartościowych linków zwrotnych z sieci, wykonanie prawidłowego linkowania wewnętrznego, zadbanie o mobilną wersję strony oraz o wszelkie działania mające na celu przyspieszenie serwisu. Jeśli nasza strona zostanie już zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, wykonuje się kilka czynności, które mają na celu powiązać nasz serwis z konkretnym adresem i poinformować Google, że strona ma pojawiać się w wyszukiwarce w kontekście konkretnej lokalizacji.

Przede wszystkim do działania lokalnego będziemy mogli zaliczyć odpowiedni dobór słów kluczowych. Na stronie będziemy używali fraz lokalnych, czyli fraz tematycznych rozszerzonych o nazwy miejscowości. Możemy również używać samych nazw lokalizacji w towarzystwie tematycznych słów kluczowych. Przykładem frazy lokalnej może być np. „pozycjonowanie Warszawa” lub „agencja marketingu Częstochowa”.

Kolejnym działaniem, które wykonuje się, aby lokalnie pozycjonować witrynę, jest stworzenie i pozycjonowanie darmowej wizytówki Google Moja Firma. Wizytówkę taką wiąże się z witryną poprzez uzupełnienie w niej szczegółowych danych kontaktowych takich jak nazwa firmy, siedziba, numer kontaktowy, a także adres serwisu. Ważne jest także dodanie linku do wizytówki na samej stronie internetowej. Jeśli jest to możliwe, w wizytówce, warto również podać lokalny numer telefonu z lokalnym numerem kierunkowym danego miasta.

Jeszcze innym działaniem pozycjonującym lokalnie stronę internetową jest pozyskiwanie linków zwrotnych z sieci. Jest to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania i jeden z najistotniejszych czynników rankingowych. W duży sposób wpływa na pozycję naszej witryny w wyszukiwarce Google. Lokalne linkowanie zewnętrzne będzie polegało na pozyskiwaniu jakościowych linków zwrotnych z internetu do naszej witryny, ale z serwisów o lokalnym charakterze np. z lokalnych katalogów firm lub stron, które umożliwiają dodanie lokalnej wizytówki firmowe. Będą to np. portale miejskie regionalne czy profile w mediach społecznościowych związane z daną lokalizacją.

Wykorzystując pozycjonowanie lokalne warto pamiętać o zamieszczaniu spójnych danych NAP na stronie internetowej oraz w internecie. Muszą być one identyczne we wszystkich lokalizacjach, gdzie je dodajemy, a także na naszej stronie internetowej, co również pomoże wzmocnić lokalnie naszą witrynę w wyszukiwarce Google. Jeśli interesuje Cię pozycjonowanie lokalne, napisz do Nas.