Copywriting SEO, czyli jak pisać dla ludzi z uwzględnieniem specyfiki pracy wyszukiwarek

Dodawanie tekstów SEO na naszą stronę internetową niezależnie czy jest to blog, sklep internetowy czy witryna marki to bardzo przydatna czynność. Copywriting SEO to sztuka pisania wysokiej jakości treści na stronę internetową. Wpływa w znaczący sposób na funkcjonowanie naszej strony internetowej i wspomaga proces pozycjonowania. Na jakie jednak elementy, warto zwrócić szczególną uwagę podczas tworzenia tekstów SEO? W tym tekście przedstawiamy elementy, o których musimy pomyśleć w szczególny sposób.

Analiza i dobór słów kluczowych

Przede wszystkim pierwszym elementem, na którym musimy zwrócić szczególną uwagę, jeśli tworzymy teksty SEO, jest dobór słów kluczowych. Jest to obowiązkowy element, który nadaje sens konkretnemu tekstowi SEO. W tekście powinny zatem znaleźć się te frazy, pod którymi chcemy być widoczni w wyszukiwarce Google. Ogólnie powinniśmy mieć ustaloną pulę słów kluczowych z przypisanymi priorytetami. W tekście SEO możemy wykorzystać słowa kluczowe na różne sposoby. Możemy zamieszczać wyrywkowo różne słowa kluczowe dotyczące naszej witryny, promować jedno lub kilka najważniejszych słów kluczowych dodając kilka pojedynczych słów pobocznych czy skupić się na jednej frazie, którą będziemy odmieniali na różne sposoby.

Przed tworzeniem tekstów SEO, warto zaplanować, w jaki sposób będziemy wykorzystywali słowa kluczowe w kolejnych tekstach tak, aby tworzenie treści miało usystematyzowany charakter, a nie było wyłącznie losowe. W taki sposób, gdy będziemy świadomie używali wcześniej wybranych i zaplanowanych słów kluczowych, odniesiemy dużo większe korzyści aniżeli z przypadkowego dodawania słów, pod którymi chcemy być widoczni.

Zestawienie wystąpień słów kluczowych z SEOquake
Ilość wystąpień fraz dwuwyrazowych w tekście (narzędzie SEOquake)

Poszczególne frazy powinny być określone dla naszej witryny na początku jej pozycjonowania przez specjalistów SEO. Dzięki temu będziemy skupiali się jedynie na tych słowach kluczowych, które będą dawały nam największe korzyści. Frazy dobierane są indywidualnie do danej witryny, a najlepszym sposobem będzie również poproszenie specjalisty SEO o przygotowanie pewnych schematów, według których powinniśmy dodawać słowa kluczowe do tekstów SEO, które zamierzamy pisać i publikować na naszym serwisie. Możemy korzystać też z takich pomocy jak Contadu czy Senuto, czyli narzędzi do tworzenia treści, które jednocześnie przygotowują nam cały brief z wpisem i intensywnością słów kluczowych, jakie powinniśmy zawrzeć w tekście.

Długość tekstu

Drugą bardzo ważną kwestią, o którą należy również zadbać, jeśli chcemy dodawać teksty SEO i pozycjonować naszą witrynę jest długość. Jest to ważny czynnik, który informuje wyszukiwarką Google o ilości treści w danym tekście, na danej podstronie i na całym serwisie. Ogólnie im dłuższe teksty SEO, tym większa korzyść dla serwisu publikującego. Warto jednak zastrzec, że po przekroczeniu pewnej granicy opłacalność ta może znacząco spaść i może wzrastać jedynie minimalnie. Gdzie zatem jest ta granica?

Granica długości tekstu, który powinniśmy dodać na naszej stronie internetowej, zazwyczaj jest tam, gdzie średnia długość tekstów publikowanych przez inne konkurencyjne portale w naszej kategorii tematycznej. Powinniśmy zacząć starać się, aby dodawane teksty SEO były dłuższe od konkurencji, ale nie znacząco dłuższe, gdyż nie da to ogromnej przewagi. Tworząc teksty SEO, powinniśmy zatem upewnić się, że nasze teksty przewyższają pod tym kątem treści innych portali, z którymi konkurujemy, ale nie powinniśmy marnować potencjału, wydłużając teksty, które są już odpowiednie. Aby określić długość tekstu SEO, warto zwrócić się o pomoc do specjalisty lub ponownie skorzystać z takich narzędzi jak Senuto, Contadu czy innych analizatorów SEO.

Formatowanie

Kolejnym elementem, na który warto zwrócić uwagę, wedle zasad copywriting SEO, jest jego formatowanie. Wyszukiwarka Google posiada zaawansowane algorytmy, które wykrywają bloki tekstu oraz treści niskiej jakości, czyli pisane “jednym tchem”. Treści takie nie są najwyżej oceniane zarówno pod kątem SEO, jak i przez użytkowników, czyli pod kątem user experience. Jak zatem zadbać o formatowanie, aby tekst SEO był skuteczny i efektywny?

W tekście powinniśmy używać nagłówków h2, h3, h4 itp. Pozwoli to określić ważność poszczególnych śródtytułów wyszukiwarce i dobrze zinterpretować tekst. Zwiększa również to czytelność dla użytkowników. Sam tekst powinien być podzielony na kilka bloków, sekcji i części. Poszczególne śródtytułu nie powinny mieć więcej niż kilkanaście zdań. W tekście powinniśmy używać pogrubień, pochyleń tekstu, podkreśleń, a także list punktowy, tabel oraz zdjęć i innych elementów, które zwiększają czytelność treści.

Wbrew pozorom rola użytkowników w tekstach SEO na naszej stronie internetowej jest ważna. Im dłużej fani pozostaną na danym tekście i im częściej będą powracali do naszego modułu blogowego, tym większe korzyści odniesie cała witryna pod kątem pozycjonowania.

Elementy dodatkowe

Teksty, które dodajemy z myślą o pozycjonowaniu strony internetowej, powinny posiadać również dodatkowe elementy. Będą one wzbogacały tekst i sprawiały, że będzie on bardziej wartościowy zarówno dla czytelników jak i wyszukiwarki Google. O jakich elementach mówimy? Przede wszystkim są to różnego rodzaju zdjęcia i grafiki. Powinny być one odpowiednio opisane tekstem alternatywnym zawierającym słowa kluczowe, a także umieszczone w adekwatnych tematycznie częściach tekstu. Warto również dodawać filmiki, a także mapki czy innego rodzaju elementy interaktywne. Tym na co powinniśmy zwrócić uwagę w szczególny sposób, są reklamy. Nie powinny one zasłaniać tekstu ani utrudniać zapoznawania się z artykułem, gdyż wyszukiwarka Google może negatywnie ocenić treści tego typu.

Interfejs WordPressa do opisu szczegółów obrazu

Linkowanie wewnętrzne i wychodzące

Wiele osób tworząc teksty SEO samodzielnie, nie zwraca uwagi na bardzo ważną kwestię, którą jest linkowanie. W tekstach SEO możemy umieszczać dwa rodzaje linkowania – wewnętrzne, a także wychodzące. Linkowanie wewnętrzne będzie odnośnikiem do innych części lub treści serwisu, a linkowanie wychodzące będzie linkami do stron znajdujących się w internecie. Tworząc teksty SEO, warto wykorzystywać pewien schemat linkowania np. wszystkie linki do strony głównej, do strony kategorii czy każda strona z każdą stroną. Dzięki temu nie pogubimy się, a bałagan nie będzie przeszkadzał nam, w zamieszczaniu linków pomiędzy poszczególnymi podstronami. Jeśli chcemy linkować poza nasz serwis, warto wybierać te strony internetowe, z którymi bezpośrednio nie rywalizujemy, ale które znajdują się w naszej kategorii tematycznej.

Jeżeli potrzebujesz profesjonalnych, ciekawych treści, które będą zoptymalizowane pod kątem SEO lub po prostu interesuje Cię copywriting SEO, skontaktuj się z nami!